Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

Elisa Javarus 16.09.2014

Karvainen kaveri on apu arjessa

Eläin ja ihminen ovat eläneet rinnakkain vuosituhansien ajan. Tuo kaksikko kiintyy toisiinsa, suhde on lämmin ja kiinteä. Karvainen kaveri, erityisesti koira on myös apuväline arjessa. Eläinavusteinen työ tarkastelee ihmisen ja eläimen vuorovaikutusta hoitotyössä. Miten eläin viestii rinnalla olevan ihmisen tunnetilaa, asenteita ja käyttäytymistä.

Elisa Javarus 09.09.2014

André Noël Chaker: Lappi on kuin kultakuume joka valtaa maailman

Valloittava viihdyttäjä, supersanailija ja kiitelty kirjailija André Noël Chaker on monitoimimies jolle mikään ei ole mahdotonta. Lappiin ja jouluun iki-ihastunut herra hehkuttaa, miten hän tekee joulupukin kautta maailmasta paremman. Chakerin tavoitteena on viedä koko maailman tietoisuuteen hienot suomalaiset arvot. Päämääränä on saada viesti kiirimään, miten ainutlaatuinen ja kokemisen arvoinen alue Lappi on.

27.08.2014

Rovaniemen hubissa jo parikymmentä yrittäjää

– Tällä hetkellä kaikki 12 erillistä toimistoa on vuokrattu. Yksittäisiä työpisteitä sen sijaan on vielä tarjolla. Yhteisön laajentuminen tai jopa toisen hubin perustaminen lähitulevaisuudessa on erittäin todennäköistä, kertoo Jari Kunnari Rovaniemen Kehitys Oy:stä.

Elisa Javarus 19.08.2014

Infrapolitiikka ja tierahoitus on tuuliajolla

Autoliitto on huolissaan valtiovarainministeriön budjettiesityksestä. On annettu ymmärtää, että nyt panostetaan tiemäärärahoihin, eikä näin kuitenkaan olisi tapahtumassa. Tuore päätös vain pienentäisi kevään kehysriihessä sovitun leikkauksen määrää. Polttoaine- ja ajoneuvoveroja ollaan jälleen nostamassa.

Elisa Javarus 12.08.2014

Julkkiskauppias Kaulasen älynväläys: Hullun Polkasu heittää uuden haasteen

Äkäslompolon julkkiskauppias Sampo Kaulanen vietti taannoin koti-iltaa tyvärensä kanssa. Mieleen muljahteli menneitä, kuten sininen hiihtopuku, jota Sampo sukkapuvuksikin tituleeraa. Hän mietti josko sille löytyisi vielä käyttöä, puku kun oli herättänyt niin suurta hilpeyttä haastehiihdossa Sami Jauhojärveä vastaan. Kauppias kolisteli kaapeilla ja lopulta sininen unelma löytyi.

05.08.2014

Ajankohtaista Lapista: Pelastautumistiloja maan alle

Rovaniemeläisen Heat-It Oy:n suurin tuote on kaivoksille ja rakennustyömaille tarkoitettu suojatila, joka turvaa elämisen edellytykset onnettomuus- ja häiriötilanteissa. Toimitusjohtaja Pekka Kilpeläisen mukaan Tekesin rahoitus on tuonut uuden tuotteen kehittämiseen vakautta ja varmuutta.