Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

26.05.2015

Lapissa on huutava pula palkkatukirahoista

Lapin työ- ja elinkeinotoimiston toimistonjohtaja Marja Perälän mukaan Lapissa työttömyys on ollut kasvussa vuodesta 2008. Kokonaisuudessa kuitenkin vähäisempää kuin muualla Suomess

19.05.2015

Asumisen kalleus näkyy kirkon diakoniatyössä

Vuokra-asumisen kohtuuttomat kustannukset koettelevat monen maksukykyä. Asumisen kalleus kiristää erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta. Pitkittyneet työttömyys¬, sairausloma¬ ja lomautusjaksot yhdessä asumisen kalleuden kanssa ovat kasvattaneet velkaantumista ja syrjäytymisriskiä. Suuret asumiskustannukset kiristävät erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta. Entistä enemmän diakoniatyössä törmätään jokapäiväisen elämisen kustannuksiin otetut luotot.

28.04.2015

Mies ja megafoni

Vappu ei ole pelkkää iloitsevia ylioppilaita ja opiskelijoitten juhlaa. On Työn juhla. Lapista löytyy yksi työläinen, joka avaa sanaisen arkkunsa vapun innoittamana. Kemijärvellä on yksi väsynyt, turhautunut kaveri. Unelma ei toteutunut, vaikka mies ajoi vanhalla Volvollaan 5 500 kilometriä ja istui isänsä autossa yli 12 000 kilometriä herättelemässä nukkuvia pitkin ja poikin Lapin kuntia. Punateltassa sytytettiin grilli ja tarjottiin 2 400 makkaraa nälkäisille. Naiset saivat 200 ruusuja ja 60 tulppaania, päälle 12 kasvojen hemmotteluhoitoa.

Levi 14.04.2015

Kiinteistöt kuntoon

Lapin isoissa asuinkeskittymissä Rovaniemellä, Kemissä, Torniossa ja Kemijärvellä on paljon vanhoja isoja kerrostaloja, jotka uhkaavat rapistua käsiin. Korjausrakentamisesta kantaa huolta Ismo Riikonen, jolla on yli 20 vuoden kokemus asuntojen kunnossapidosta ja huollosta.

07.04.2015

Heikomman mukaan mennään, mutta ei se ollut Lahtisen Matti

Kun kasassa on yli 20 miestä, selässä 20 kilon edestä kamppeita ja edessä 20 kilometriä ennen paussia, on kyseessä kaverusten kevätretki hangilla. Umpihankihiihto ei lajina liene yleisimpiä, mutta Lapin miehelle arkikauraa. Ainakin tälle porukalle.

24.03.2015

Lappi tarvitsee jämerää aluepolitiikkaa

Lappilainen -lehti kutsui viime lauantaina tentattavaksi viisi eduskuntavaaliehdokasta. Paneelissa olivat mukana Heikki Autto (KOK), Johanna Ojala-Niemelä (SDP), Hanna Mäntylä (PS), Markus Mustajärvi (VAS) ja Paavo Väyrynen (KESK). Keskustelua juonsi sananikkari Heikki Tuomi-Nikula.