Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

Riitta Kemppainen-Koivisto 23.10.2014

Kemijoen tulva puhuttaa jokivarren asukkaita

Pelkosenniemen, Kemijärven ja Rovaniemen seudun asukkailta on satunnaisotannalla kysytty kantaa siihen, tulisiko Kemijoen mahdollisia tulvia suojata pengertämällä vai rakentamalla tulva-allas. Kyselyyn pääsevät vastaamaan myös muut kiinnostuneet. Avoin nettikysely on avoinna marraskuun puoliväliin saakka. Kansalaiskyselyn takana ovat Saarenkylän Omakotiyhdistys ry ja Rantaviirin Asukasyhdistys ry.

Riitta Kemppainen-Koivisto 08.10.2014

Pauli Manninen kisasi ja sai taidoistaan pronssia Ranskassa

Suomen ammattitaitomaajoukkue Team Finland 2014 kisasi viime viikolla Ranskan Lillessä Euroopan mestaruudesta. 34 nuoren mukana ammattitaitoaan esittämässä oli myös rovaniemeläinen Pauli Manninen, jonka laji on putkiasennus.

Riitta Kemppainen-Koivisto 30.09.2014

Lapissa järjestöt kuuluvat myös nuorille

Viime keväänä julkaistu maakunnallinen järjestöstrategia kokoaa yhteen ensimmäistä kertaa Lapin järjestöjen näkemyksiä tulevaisuudesta. Esityksessä on mukana konkreettisia toimenpiteitä, joilla voidaan turvata järjestöjen elinvoima. Tulevaisuutta on ollut pohtimassa lähes 600 järjestötoimijaa, mukana myös lappilaisia nuorisojärjestöjä. Tulevaisuuden Lappi on vapaaehtoisen toiminnan mallimaakunta.

Elisa Javarus 16.09.2014

Karvainen kaveri on apu arjessa

Eläin ja ihminen ovat eläneet rinnakkain vuosituhansien ajan. Tuo kaksikko kiintyy toisiinsa, suhde on lämmin ja kiinteä. Karvainen kaveri, erityisesti koira on myös apuväline arjessa. Eläinavusteinen työ tarkastelee ihmisen ja eläimen vuorovaikutusta hoitotyössä. Miten eläin viestii rinnalla olevan ihmisen tunnetilaa, asenteita ja käyttäytymistä.

Elisa Javarus 09.09.2014

André Noël Chaker: Lappi on kuin kultakuume joka valtaa maailman

Valloittava viihdyttäjä, supersanailija ja kiitelty kirjailija André Noël Chaker on monitoimimies jolle mikään ei ole mahdotonta. Lappiin ja jouluun iki-ihastunut herra hehkuttaa, miten hän tekee joulupukin kautta maailmasta paremman. Chakerin tavoitteena on viedä koko maailman tietoisuuteen hienot suomalaiset arvot. Päämääränä on saada viesti kiirimään, miten ainutlaatuinen ja kokemisen arvoinen alue Lappi on.