Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

04.08.2015

Työttömyys tulee kalliiksi

Rovaniemen kaupunki maksaa vuosittain suuria summia työttömyydestä.

30.06.2015

InDatahouse mukaan Likiliikkeeseen

Rovaniemen tietokoneammattilaisten tuttu, mutta myös monen harrastelijan arvostama liike inDatahouse on kahdeksan hengen yritys. Liike perustettiin viisi vuotta sitten kahden miehen, Jarmo Närhen ja Ari Kurvisen voimin.

16.06.2015

Milloin kesätapahtumasta pitää tehdä ilmoitus?

Kesä saa ihmisissä aikaan toimeliaisuutta, Suomi on etenkin kesällä tapahtumien ja juhlien luvattu maa. Se on hyvä ja positiivinen asia tässä syrjäytymisuhkien ja yksinjäämispelkojen ahdistamassa ajassa. Juhlitaan kesällä, että jaksetaan taas sitten pimeän syksyn ja talven yli.

09.06.2015

Sitoutunut henkilöstö puhuu Syväsenvaaran koulun puolesta

Syväsenvaarassa koulun henkilökunnan näkemykset ovat jääneet varjoon, kun on nuijittu päätöksiä koulun kohtalosta. Henkilöstö toivookin, että palveluverkkoselvitystyöryhmä, koulutuslautakunta ja kaupunginvaltuutetut kuuntelevat koululla työskenteleviä. He esittävät, että kaupungin koulukiinteistöjen akuutit tapaukset hoidetaan alta pois ja Syväsenvaaran koulun uudisrakennusta tai peruskorjausta siirretään kolmella vuodella eteenpäin.

26.05.2015

Lapissa on huutava pula palkkatukirahoista

Lapin työ- ja elinkeinotoimiston toimistonjohtaja Marja Perälän mukaan Lapissa työttömyys on ollut kasvussa vuodesta 2008. Kokonaisuudessa kuitenkin vähäisempää kuin muualla Suomess

19.05.2015

Asumisen kalleus näkyy kirkon diakoniatyössä

Vuokra-asumisen kohtuuttomat kustannukset koettelevat monen maksukykyä. Asumisen kalleus kiristää erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta. Pitkittyneet työttömyys¬, sairausloma¬ ja lomautusjaksot yhdessä asumisen kalleuden kanssa ovat kasvattaneet velkaantumista ja syrjäytymisriskiä. Suuret asumiskustannukset kiristävät erityisesti yksineläjien ja yksinhuoltajien taloutta. Entistä enemmän diakoniatyössä törmätään jokapäiväisen elämisen kustannuksiin otetut luotot.