Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

09.02.2016

Kun polku katkeaa

Koulusta oppilaitokseen. Oppilaitoksesta toiseen. Sieltä työelämään. Työelämästä uuteen työhön. Näinhän sitä opintietä tulisi kulkea. Koulutuksen ja työelämän poluilla on kuitenkin liian monta risteystä ja nivelvaihetta ennen kuin päämäärä löytyy.

26.01.2016

Yhteisvastuu tukee Lapin lapsia

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelisluterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys.

12.01.2016

Lappilaiset rauhanturvaajat vertaisina

Suomi on ollut mukana YK:n rauhanturvatehtävissä jo 60 vuotta. Yli 37 000 suomalaista on vuosien saatossa turvannut siviilien elämää eri kriisipesäkkeissä, eri puolilla maailmaa.

Rovaniemi 16.12.2015

Luetaan jouluna, mutta mieluummin painettua tekstiä

Joulupakettiin toivottiin ennen vanhaan aina kirjoja. Kirjat ja lukeminen ovat edelleen suomalaisten joululahjalistalla ykkösinä.

01.12.2015

Yhteisverkko vyöryy Lappiin

Huippunopea tietoliikenneyhteys on nyt saatavilla Rovaniemellä, Ylitorniolla, Pellossa, Tervolassa ja Ranualla.

24.11.2015

Lapin kirjallisuus kukoistaa

Kirjallisuuden harrastaminen ja kirjoittaminen on suosittu harrastus Lapissa.