Kemijärvi Thu Jul 14 09:30:00 2011

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

Elisa Javarus 24.02.2015

Kari sai äidinmaidossa kosketuksen kuivalihaan

Savukoskelainen Kari Kilpimaa on saanut jo äidinmaidossa kosketuksen ja suutuntuman poron kuivalihaan. Mies muistaa olleensa polvenkorkuinen, kun hääräsi lihatalkoissa vanhempiensa jaloissa. Mieleen on jäänyt kun hänet heristeltiin kenturalle potkimaan palloa. Kari harmitteleekin, kun on saanut olla kuivalihakokkina vasta 30 vuotta.

17.02.2015

Vaalihulinaa lappilaisittain

Rovaniemellä on vaalikevät käynnissä. Kaduilla jaetaan ehdokkaitten esitteitä, vaaliporukat ovat liikkeellä takkeineen ja huomioliiveineen. Kojuja nousee kaupungin keskustaan, ilmainen tarjoilu maistuu, pulkka kulkee ja politiikkaa puhutaan kaduilla, kabineteissa ja kauppakeskuksissa.

06.02.2015

Lappilainen Vaalistartti avasi 22 ehdokkaan eduskuntavaalikampanjan

Kolmen minuutin tahtia saivat Lapin eduskuntavaaliehdokkaat esitellä itseään ja osaamistaan Rovaniemellä pidetyssä avoimessa vaaleihin starttaavassa tilaisuudessa.

03.02.2015

Murroksesta menestykseen

Tällaisella otsikolla kiertää Suomen vaalikenttiä toimihenkilöjärjestö STTK. Rovaniemelle kerääntynyt toimihenkilöiden ammattiyhdistysväki haki ratkaisua Suomen uudelle nousulle. STTK itse on lyömässä hynttyyt yhteen maan suurimman ammattiliiton, SAK:n, kanssa. Murros näkyy työntekijäliittojen nahoissa, ja menestyksen avainta etsitään yhdistymällä isoksi.

20.01.2015

Kuka kertoo, miten kelkka käännetään?

Tammikuun pakkasilla pohditaan pohjoisessa, miten Lappi pysyy pystyssä, kun Suomi-kelkka on kallellaan väärään suuntaan. Tätä pohtivat etenkin ehdokkaat, jotka mielivät vaikuttamaan eduskunnassa. Huhtikuuhun ajoittuvat vaalit alkavat pikkuhiljaa näkyy myös Lapissa. Ehdokkaat suunnittelevat kampanjoitaan, teemojaan ja hiovat vaikuttamisosaamistaan eri puhetilaisuuksissa.

13.01.2015

Organisaatio valmistelemaan Pohjoisen sote-aluetta

Pohjoiset kunnat kokoontuvat 5. helmikuuta Ouluun pohtimaan, millainen organisaatio tarvitaan hoitamaan sosiaali- ja terveyspalveluja pohjoisessa Suomessa. Koolle on kutsuttu kolme henkilöä 68 tulevan sote-alueen kunnasta.