Kemijärvi to 14. heinäkuuta 2011 09.30.00

Lapin ainoa lossi liikkuu Kemijärvellä

Räisälän kyläläisten matka Kemijärven keskustaan lyhenee lossin ansiosta 20 kilometrin verran.

Kun Oikaraisen silta valmistui Rovaniemen Sinetässä, jäi Lapin ainoaksi toimivaksi lossiksi Kemijärven Räisälän kylässä Suomutunturin kupeessa oleva lossi, joten kyseessä on myös matkailunähtävyys. Lomakausi tuo lisäkiireitä myös lossimiehille.

– Aamulla kuudelta lossi laitetaan liikenteeseen ja pari ensimmäistä tuntia meneekin työläisten ja koululaisten kuskaamisessa, sitten on klo 8.30–8.45 lakisääteinen vartin kahvitauko. Lossi liikkuu tasaisesti koko päivän. Toinen lakisääteinen on klo 11.30–11.45 ja sitten taas mennään. Iltatuurissa tauot ovat klo 16.30–16.45 ja 19.30–19.45. Lossiliikenne loppuu illalla klo 22.00. Tehokasta ajoa tulee päivässä 8–12 tunnin verran. Suurin muutos tälle kaudelle ovat lakisääteiset tauot ja työasusteet, kertoo lossimies Manne Mourujärvi.

Vuodesta 2003 lähtien Räisälän lossia sompaillut mies tuntee ison osan lossin käyttäjistä, mutta kun mennään kesäkaudelle, yhä suurempi määrä matkustajista on turisteja ja lomalaisia.

– Räisälän ja Haaparannan välillä kulkeva lossiliikenne lyhentää matkaa Kemijärvelle jopa 20 kilometrin verran. Paljon kulkee myös sellaisia kesäturisteja, jotka ajavat Kuusamoon tai Kemijärvelle ja ovat kysyneet navigaattorilta lyhyintä reittiä. Matka lyhenee tätä kautta 7 kilometrin verran ja matkan aikana voi piipahtaa Suomutunturin matkailukeskuksessakin, muistuttaa Posiolla asuva lossimies Mourujärvi.

Kesäkaudella kiirettä: 100–150 autoa päivässä

– Kesäkaudella on väliin niin kiirettä, että lossi on liikenteessä melkein koko ajan. Päivällä turistit, eläkeläiset, marjanpoimijat ja uimamiehet pitävät keltaisen lossin koko ajan veden päällä. Monet ulkomaalaiset tulevat jopa tarjoamaan maksua kyydistä ja ovat ihmeissään, kun matka onkin ilmainen, naureskelee Manne.

Kemijärven lossi aloitti tänä vuonna liikennöinnin 21.5 ja kausi jatkuu loka-marraskuulle saakka niin kauan kuin väylä pysyy sulana ja lossi pystyy liikkumaan turvallisesti. Vuonna 2010 lossiliikenne loppui 19. marraskuuta.

– Aloitimme liikennöinnin heti keväällä, kun vettä oli väylässä tarpeeksi, jotta raskaammatkin autot pääsevät turvallisesti nousemaan maihin lossilta. Varsinaista tilastoa Finferries ei pidä kulkijoista, mutta oman kirjanpitomme mukaan autoja kulkee keskimäärin sata päivässä ja matkustajia noin puolet enemmän. Kantavuutta Räisälän lossilla on 42 tonnia, joten raskaampaakin kalustoa voidaan ottaa kyytiin, kertoo Mourujärvi, joka sompailee Kemijärven lossia yhdessä Teppo Paloniemen ja Airi Hamaran kanssa.

Kemijärven Räisälän ja Haaparannan välillä liikkui aikaisemmin yksityinen Jänkäkoira-lossi, jonka jälkeen vastuu siirtyi Tieliikennelaitokselle. Ystävänpäivänä 2007 syntyi Destia, jonka lipun alla myös Räisälän lossi seilasi, kunnes 1.1.2010 muuttui jälleen lipun väri ja toiminnat siirtyivät Finferris-nimen alaisuuteen. Käytännössä lauttaliikennettä hallinnoi Suomessa Suomen Lauttaliikenne Oy.

Hannu Alaluusua

Jaa

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
 

Levi 14.04.2015

Kiinteistöt kuntoon

Lapin isoissa asuinkeskittymissä Rovaniemellä, Kemissä, Torniossa ja Kemijärvellä on paljon vanhoja isoja kerrostaloja, jotka uhkaavat rapistua käsiin. Korjausrakentamisesta kantaa huolta Ismo Riikonen, jolla on yli 20 vuoden kokemus asuntojen kunnossapidosta ja huollosta.

07.04.2015

Heikomman mukaan mennään, mutta ei se ollut Lahtisen Matti

Kun kasassa on yli 20 miestä, selässä 20 kilon edestä kamppeita ja edessä 20 kilometriä ennen paussia, on kyseessä kaverusten kevätretki hangilla. Umpihankihiihto ei lajina liene yleisimpiä, mutta Lapin miehelle arkikauraa. Ainakin tälle porukalle.

24.03.2015

Lappi tarvitsee jämerää aluepolitiikkaa

Lappilainen -lehti kutsui viime lauantaina tentattavaksi viisi eduskuntavaaliehdokasta. Paneelissa olivat mukana Heikki Autto (KOK), Johanna Ojala-Niemelä (SDP), Hanna Mäntylä (PS), Markus Mustajärvi (VAS) ja Paavo Väyrynen (KESK). Keskustelua juonsi sananikkari Heikki Tuomi-Nikula.

18.03.2015

Lauha talvi löi haasteet teiden kunnossapitoon

Lapin lauha talvi on lyönyt haasteensa teiden kunnossapitoon. Tiellä liikkujat ovat liirailleet liukkailla, useaan otteeseen peltiä on rutissut kun on pöläytelty pöpelikköön. Rekkoja on pelastettu useilta tieosuuksilta, kun ne ovat kaatuilleet. Suma on seisonut jopa puoli vuorokautta, kun kunnossapitoautot eivät pystyneet hiekoittamaan turmapaikkaa.

12.03.2015

MM-kisoista makea pronssi Lappiin

Suomen Kisakalliossa järjestetyt paralympian MM-kisat oli helmikuussa huikea matka Suomen pyörätuolicurlingin maajoukkueelle. Turneelta tuotiin tuliaisiksi pronssi, jota joukkue kuvaa voitetuksi kolmanneksi sijaksi. Joukkueen kolme jäsentä ovat lappilaisia Rovaniemeltä; kippari Markku Karjalainen, Sari Karjalainen ja Vesa Leppänen.

Elisa Javarus 24.02.2015

Kari sai äidinmaidossa kosketuksen kuivalihaan

Savukoskelainen Kari Kilpimaa on saanut jo äidinmaidossa kosketuksen ja suutuntuman poron kuivalihaan. Mies muistaa olleensa polvenkorkuinen, kun hääräsi lihatalkoissa vanhempiensa jaloissa. Mieleen on jäänyt kun hänet heristeltiin kenturalle potkimaan palloa. Kari harmitteleekin, kun on saanut olla kuivalihakokkina vasta 30 vuotta.